Gehandicapt nou en in de Bigtwin.
In 2003 hebben mijn man en ik in het motorblad "Bigtwin" gestaan met een artikel over onze trike.
Zie Bigtwin mei 2003 nr 197
Omdat je het misschien wat moeilijker zou kunnen lezen, heb ik
hier het volledige interview neer gezet.
Boom Beetle
Nijverdallers Corma en Jan hebben de volledige vrijheidsbeleving gevonden dankzij een Boom-trike. Alle Boom-driewielers worden aangedreven door een VW kever dan wel een plat Porsche viercilindertje, dus ben je eigenlijkaan het sporten met een Kevertje. Maak kennis met de Boom Beetle van een eigenzinnig echtpaar dat ook lange afstanden niet schuwt en de bikerscene een warm hart toedraagt.
Tijdens het hoogseizoen wordt door motorrijders uit het Oosten
vaak het Twentse plaatsje Ommen aangedaan en dan vooral
een restaurantje annex ijstent aan de lokale provinciale weg. Als je daar
gewoonweg gaat zitten kun je allerhande motoren zien en horen.
Van custompjes toe hevige sportfietsen, kalssiek spul, zelfbouw tweewielers en
uiteraard ook trikes. Al lurkend aan een ijsje valt m'n oog op een blauwe Boom
Beetle waar een rolstoel aan bevestigd is.
Dat wekt de aandacht, niet van de verkeerd nieuwsgierige maar van de gezond
nieuwsgierige soort. Zou het een ex-motorrijder betreffen wiens handicap louter
nog triken toestaat of is men juist op de Boom gevallen vanwege de fun en heeft
men niets met reguliere motorcikkels of....?
Na een kennismakingspraatje blijkt het echtpaar wel bereid om in
de Bigtwin te staan en maken we een afspraak. Gelukkig hebben we
twee weken later nog steeds topweer zodat wat dat betreft m'n humeur voor de
verandering net zo zonnig is als de omstandigheden.
Het echtpaar heeft wel last van haast ondt ze op pad willen naar Heikloen (nabij
Venlo) omdat daar een triketreffen wordt gehouden.
Oké dan, na enkele bakken koffie en wat achtergrondinformatie 'kan es losgenl' .
De Boom is tenslotte een Teutoons product.
Triken met bigtwin
Eigenlijk hebben zowel Corma als Jan helemaal niets met motoren
gehad. Of je moet enkele jaren afzien op een Heinkel scooter en een 250
éénpitter BMW-tje van Jan meerekenen!? Een aantal jaren geleden echter lazen ze
in de Bigtwin een advertentie waarin trikes te huur werden aangeboden. Corma zag
dat wel zittenen omdat ze al vijftien jaar in een rolstoel zit was het ook de
gemakkelijkste optie.
Via het trikebedrijfje hebben ze twee jaar lang een trike gehuurd alvorens zelf
tot de aanschaf van de Boom Beetle over te gaan.
Triken met de Bigtwin dus, je moet nog oppassen ook anders kost dit bladje
klauwen met geld... De reden voor de aankoop van de trike is bewonderswaardig
logisch: Corma en Jan hebben samen een keten van liefst vijftien winkels in
casual kleding opgebouwd.
Dientengevolge hebben ze zich altijd te barsten gewerkt en nu vinden ze de tijd
rijp om 's te doen waar ze zin in hebben! De Boom trike is een perfecte
aanvulling op hun leven gebleken, dat nogal is verrijkt door middel van treffens
en toerritten. Voordat we gaan bomen over de driewieler is het misschien handig
om het echtpaar, maar met name Corma, eens onder de loep te nemen.
Super guts
De 51 jarige Corma zit al vijftien jaar aan een rolstoel
gekluisterd en is het levende bewijs voor menselijke wilkracht. Via een bed
heeft ze zich opgevochten naar een ligrolstoel om vervolgens naar een rolstoel
te 'promoveren'. Da's echter niet alles, ze is gewoon door blijven werken met
haar man en doet al 12 jaar de Pr van de Stichting Handicamp Overijssel. Dit is
een soort reisbureautje waarbij men elk jaar met een camper op vakantie gaat.
Meestal is het een gemixt gezelschap van zowel valide als invalide mensen. Corma
heeft ook veel gesport, maar doet de laatste tijd rustig aan omdat haar
schouders en ellebogen niet al te best meer zijn. Die heeft ze namelijk kapot
getraind door fanatiek aan marathons voor gehandicapten mee te doen! Ze trainde
geregeld 250 km per week en meestal mocht Jan haar begeleiden. Zeven jaar lang
hield ze dit vol naast haar andere hobby's als rolstoeltennis en surfen. Bij het
surfen legt ze haar benen over de plank en houdt ze zichzelf overeind met de
giek, je kan dus van 'zitwindsurfen' spreken.
Zelf heb ik altijd ernstig moeite met de waterstart gehad, maar dit
terzijde.....( met je voeten hou je contact met de surfplank terwijl je. liggend
vanuit het water, de wind onder je zeil probeert te vangen). Je kunt dus gerust
spreken van iemand met Veel Karakter en
'super guts'; Corma wenst niet bij de pakken neer te gaan zitten.
Ondertussen vond Jan trikes erg interessant en dus stond de Boom relatief snel
in de schuur.
Breed, breder, breedst!
De Boom Beetle is speciaal naar de wensen van de Twentenaren
gebouwd/samengesteld door Albert Hazenberg uit Opende (dit gaat hem kosten...).
De trike is onder meer rondom van schijfremmen voorzien en opgeleukt met extra
side-bars, exstreem vette wielen, een dikker stuur, bij elkaar staande koplampen
enzovoorts. Het uit Mexico afkomstige 1600 Keverblokje levert ongeveer 53 pk en
haalt een top van 130 km per uur. De Nijverdallers kruisen gemiddeld 80 tot 100
km per uur. Daar wordt in de nabije toekomst nog aan gewerkt, aangezien 110
peekaas telende bigbore blokken een optie vormen. Als we na het interview willen
vertrekken voor de fotosessie valt me op dat er autogordels opzitten. Hoe dat
zo? Jan legt uit dat je door de Nederlandse wetgeving de keuzemogelijkheid hebt
om óf een helm te dragen óf de autogordels te monteren. Dit is krom,
mensen, persoonlijk doe ik liever een cursusje laagvliegen (allen het
landen doet pijn....) dan dat ik vastgesnoerd onder m'n trikeje hang ingeval van
een ongeluk! Ben benieuwd of ze in Den Haag deze optie ook voor tweewielers gaan
uitvinden. Nadat Jan en Corma in de bretels hangen vertrekken we richting
de onvolprezen Holterberg, alwaar je nog van onvervalst natuurschoon kan
genieten. Opvallend is de enorme breedte van het geheel door de enorme 295
achtersloffen, een Mack-vrachtwagen waardig. Breed. breder & breeds dus. Wat
beslist uitwerking zal hebben op de besturing. Jan deelt mee dat het rijden
nogal wat gewenning vereist. Volgens hem moet je bochten ruim insturen,
ongeveer tegen de middellijn van het wegdek aan. Ook het schakelen lijkt me niet
gemakkelijk , je roert in de vierversnellingsbak van onder je linker dijbeen!
Na de fotosessie verhaalt het echtpaar enthousiast over de verbrede horizon qua
levensgenieten "De meeste mensen vinden het prachtig, de trike heeft een
vertederende uitwerking. "Corma en Jan doen geregeld Harley en trikedagen en
worden meestal bijzonder en gastvrij ontvangen door het bikervolkje. Ze zijn
minder te spreken over 'het jappenkamp', ofwel de snelle jongens en meisjes op
gillende vierpitter buikschuivers "Die groeten niet eens en halen de neus
op voor onze trike". Al met al genieten ze op en top van hun driewieler die
echter wel wat sneller mag zijn van Jan. De bedoeling is on er een tot
Porsche-specificaties getunde boxer in de hangen.
Dat is ook beter voor de akoestische genotsbeleving want het zuchtende (natte
scheten) geluid dat er nu uit komt is niet in overeenstemming met het uiterlijk
van de Boom. Als we afscheid nemen meldt Corma trots dat ik een wereldprimeur te
pakken heb.
"We hebben een tent gekocht, back to basic! ". Jan knikt en gromt: "Hoe
older hoe gekker....."
Ik voor mij hoop dat deze enthousiastelingen nog lang, vrij en
blij rondtuffen.. Trike free!
De Boom trike staat met zijn 600+ kilogrammen te boek als een
driewielig motorrijtuig, dus is 'ie als auto geregistreerd en volstaat je
B-rijbewijs om op te mogen stappen (als ik nu m n helm opzet in de auto, zou ik
dan geen gordel meer hoeven dragen?! )